lördag 29 maj 2010

Gallrad lunch



Salladslandet har börjat leverera. Jag gallrade ihop till en "free lunch". Förutom spenaten ser det faktiskt lite bättre ut än vid samma tid förra året. Jag borde sluta odla spenat, men eftersom de går i frö så himla lätt har man ju "gratis" frön som det är svårt att låta bli att sätta, sen rullar det på och jag bidrar till att förädla på spenat som lätt går i frö.
Jag har alltid trott att senapskål och ruccola är samma sak, men på första halvan av raden längst till vänster har jag sått frön där det stod Senpskål på påsen resten av raden heter Ruccola. Som man ser växer den där senapskålen mycket snabbare än ruccolan. Senapskålen har mjukare blad som inte är flikiga. Ruccolan ser ut som det som heter Ruccola i mataffären. Smaken är i stort sett den samma. Jag tror att jag än så länge föredrar den sort som heter senapskål. Inte bara för att den verkar växa bätttre, strukturen på bladen gör den godare att äta i sallad. Dock är nog ruccolan bättre att woka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar